Start
Kontakt
Strona Studenckiego Koła Naukowego Geografów Uniwersytetu Śląskiego

Sprawozdanie z Wschodnioeuropejskiego Kongresu EGEA w Moskwie

W dniach 26.02 - 2.03 2006 odbył się w Moskwie Wschodnioeuropejski Kongres EGEA (Europejskie Stowarzyszenie Geografii) pod tytułem „Contenporary problems of Efficient environmental Management”. Na kongresie tym SKNG UŚ reprezentowali: Jacek Krawczyk, Bartek Szadkowski, Łukasz Tawkin oraz Monika Trochim.

Podróż na miejsce kongresu rozpoczęliśmy z Katowic skąd wyruszyliśmy pociągiem do Terespola. Granicę Polsko - Białoruską przekroczyliśmy w pociągu relacji Terespol - Brześć. W Brześciu po krótkiej przerwie rozpoczęliśmy 20 godzinną podróż do Moskwy.

Do Moskwy dotarliśmy 26.02.2006 późnym popołudniem. Do Puszkino gdzie odbywała się konferencja dojechaliśmy pociągiem podmiejskim i autobusem. Tego samego dnia w nocy mieliśmy pierwszą okazję zwiedzić Moskwę bowiem zaraz po zakwaterowaniu wyruszyliśmy na autokarowy objazd wokół stolicy Rosji. Byliśmy między innymi na Placu Czerwonym, gdzie kremlowski zegar oznajmił północ, następnie ze Wzgórz Leninowskich podziwialiśmy piękną panoramę Moskwy.

Pierwszy dzień obfitował w oficjalne otwarcia, poznanie uczestników, planu kongresu oraz zagadnień jakimi zajmowały się warsztaty. W godzinach popołudniowych udaliśmy się do jednej ze szkół o profilu gastronomicznym, gdzie przyglądaliśmy się j ak powstają pyszne „pelimenie” i sami mieliśmy okazję je wykonać. Miało to na celu wprowadzenie uczestników warsztatu do dialogu o rosyjskiej kulturze i tradycji. Wieczorową porą wszyscy obecni na kongresie przedstawiali swoje narodowe potrawy i elementy kultury swoich krajów.

28. 02. 2006 odbyła się wycieczka do Sergiejew Posadu - miasta leżącego w tzw. Złotym Pierścieniu wokół Moskwy, stanowiącego centrum prawosławia, z akademią i seminarium duchownym, zabytkowym zespołem architektonicznym i pielgrzymkowym Ławry Troicko - Siergijewskiej. Centrum pielgrzymkowe to przede wszystkim witające turystów mury obronne z basztami, w za nimi sobory - Troicki oraz Uspieński, przepiękne cerkwie, refektarz i pałac carski - XVI i XVII w.

Następnego dnia pojechaliśmy na wycieczkę do Fedoskino oraz Zhostova. Fedoskino jest miejscowością znaną w Rosji i na świecie z produkcji ręcznie malowanych szkatułek. Sztuka tworzenia szkatuł z prasowanego papieru jest znana od XVIII wieku kiedy to Piotr Korobov otworzył w 1795 roku pierwszy warsztat we wsi Danilkovo (obok Fedoskino). Sztuka wytwarzania tych szkatułek nie zmieniła się od połowy XIX wieku. Motywami malowanymi na tych przepięknych pudełkach były najczęściej ważne postacie, wydarzenia, a także zabytki i rosyjska przyroda.

Zhostovo, z kolei to niewielka miejscowość w okolicach Moskwy, w której od 150 lat mieszkańcy specjalizują się w zdobieniu metalowych tacek. Wcześniej tace były ich warsztatem pracy, obecnie są elementem rosyjskiej sztuki ludowej i jednym z jej symboli. Głównym motywem malowanym przez artystów na tych czarnych lakierowanych tacach są kwiaty i szeroko pojęta natura. Efekty rzemieślniczej pracy Rosjan ze Zhostova są znane na całym świecie.

Ostatniego dnia kongresu (2.03. 2006) pojechaliśmy do Moskwy na Uniwersytet im. M. Łomonosowa, gdzie odbył się wykład prof. Mikołaja Kasimova pt: „Geography, society and environment”. Po wykładzie każda grupa pracująca nad danym tematem omawiała i prezentowała wyniki prac prowadzonych w czasie kongresu. Uniwersytet im. M. Łomonosowa w Moskwie to największy i najbardziej znany uniwersytet w Rosji, założony w 1755 przez carycę Elżbietę Piotrowną i Michaiła Łomonosowa. Główny budynek uniwersytetu zbudowany został w latach 1949 - 53, w niepowtarzalnym stylu i z ogromnym rozmachem. Ten olbrzymi gmach mieści w sobie większość wydziałów uniwersytetu, akademiki a nawet sklepy.

W kolejnych dniach mieliśmy okazję zwiedzać Plac Czerwony i położone wokół niego zabytki: Kreml, Mauzoleum Lenina, Świątynię Wasyla Błogosławionego, najbardziej charakterystyczną budowlę Moskwy, ponadto GUM (państwowy dom towarowy), Arbat - najsłynniejszą z ulic rosyjskiej stolicy. Odwiedziliśmy również (niestety tylko z zewnątrz) budynek rosyjskiej Dumy, katedrę Chrystusa Zbawiciela i pomnik Piotra I.

Po pobycie w Moskwie podzieliliśmy się na 2 grupy. Jedna z nich zdecydowała się odwiedzić drugie największe miasto Rosji - St. Petersburg, a druga grupa - czarnomorski kurort Sochi.

Dzięki uprzejmości studentów uniwersytetu w St. Petersburgu udało nam się z akwaterować i zwiedzić najwspanialsze miejsca tego miasta. Pierwszy po wyjściu metra ukazał nam się tzw. Prospekt Newski, który jest symbolem Petersburga. Ciągnie się on na długości 4,5 km, stanowi ścisłe centrum Petersburga i prowadzi do największej atrakcji miasta - Ermitażu. Ermitaż znajduje się w sumie w pięciu budynkach. O ogromie tego muzeum niech świadczy fakt, iż tylko sam Pałac Zimowy posiada ponad 1000 sal i 117 klatek schodowych. Muzeum zawiera największą kolekcję dzieł sztuki w Rosji a także jedną z największych na świecie. W sumie na terenie muzeum znajduję się ponad 2 miliony eksponatów z różnych części świata.

Kolejny dzień upłynął na zwiedzaniu Twierdzy Pietropawłowskiej, Soboru Kazańskiego i kościołów różnych wyznań. Twierdza Pietropawłowska jest najstarszym budynkiem w Petersburgu, mającym bronić to miasto przed najazdem Szwedów. Wewnątrz twierdzy znajduje się sobór Pietropawłowski wyróżniający się wysoką na 122 metry złotą iglicą. Sobór Kazański, to świątynia prawosławna, która znajduje się przy Prospekcie Newskim, w samym centrum Petersburga. Został on wybudowany na wzór Bazyliki św. Piotra w Rzymie, stąd też cieszy się wielkim zainteresowaniem turystów. Inne atrakcje, które dane nam było zobaczyć to krążownik Aurora, Cerkiew Zbawiciela we krwi. Niestety z braku czasu nie zwiedziliśmy szeregu innych atrakcji tego miasta, które, podobnie jak i Moskwa zrobiło na nas ogromne wrażenie.

Czarnomorski kurort Soczi, to miejscowość w Kraju Krasnojarskim nad Morzem Czarnym na stokach Wielkiego Kaukazu. Od pocz. XX w. rozwijało się jako uzdrowisko i kąpielisko Rosji o międzynarodowej sławie ze źródłami mineralnymi (solanki siarkowe, radonowe, żelaziste, borowina) i jest obecnie największym i najbardziej prestiżowym kurortem Rosyjskiej Riwiery. Miasto otacza bogata roślinność charakterystyczna dla klimatu subtropikalnego, tworząca specyficzny, niepowtarzalny klimat miasta.

Głównym celem tej czarnomorskiej eskapady był Kaukaz, na który jej uczestnicy udali się na cały jeden dzień.

Droga powrotna do Polski była długa, szczególnie dla grupy wracającej z Soczi. Wracaliśmy pociągiem relacji Petersburg - Brześć oraz Soczi - Mińsk - Brześć. W czasie powrotu mogliśmy wreszcie odpocząć i podzielić się wrażeniami z naszego pobytu w bardzo ciekawym i różnorodnym kraju jakim jest Rosja.

Łukasz Tawkin, Monika Trochim - SKNG UŚ, Sosnowiec

Strona Główna |  Statut |  Historia |  Zarząd |  Działalność |  Galeria |  Linki |  Kontakt