Start
Kontakt
Strona Studenckiego Koła Naukowego Geografów Uniwersytetu Śląskiego

Sprawozdanie z wyjazdu integracyjnego do Szczyrku w Beskidzie Śląskim. (21-24.11.2013r.)

Studenckie Koło Naukowe Geografów Uniwersytetu Śląskiego w drugiej połowie listopada zorganizowało integracyjny wyjazd do Szczyrku Górnego. Celem wyjazdu do beskidzkiej miejscowości był odpoczynek od codziennych spraw, łączący w sobie elementy wędrówek górskich jak i wspólne spędzanie czasu w ośrodku.

Czwartek 21 listopada, czyli dzień przyjazdu, dla wielu rozpoczął się w Szczyrku dość późno. Każdy z nas musiał sobie zorganizować transport we własnym zakresie, by około godziny 19 w pełnym składzie zebrać się w ośrodku wypoczynkowym Uniwersytetu Śląskiego.

W piątek po krótkiej nocy, około godziny 11 zebraliśmy się w celu wejścia na Skrzyczne. Jest to kulminacja całego pasma Beskidu Śląskiego, które wznosi się na wysokość (1257m n.p.m.). Na szczycie Skrzycznego od końca lat 90. XX w wznosi się charakterystyczny 87-metrowy maszt nadajnika RTV. Jest to szczyt, z którego roztacza się jedna z najpiękniejszych panoram w całym Beskidzie Śląskim, która zasięgiem obejmuje oddalony na zachód Beskid Śląsko-Morawski oraz na południe Małą Fatrę z Tatrami i Niżnymi Tatrami oraz Beskid Mały z Żywieckim i Średnim (Makowskim). Na północy natomiast widoki ograniczają się na GOP-ie. ;))

1. Widok na Skrzyczne o poranku.

2. Nasza 4 dniowa miejscówka. ;)) Po studencku.

Położenie naszego ośrodka wypoczynkowego w Szczyrku Górnym i braku w najbliższym sąsiedztwie infrastruktury turystycznej, było pomysłem do tego, by wejść na Skrzyczne pomijając wszelkie szlaki turystyczne i wybrać pogrążone w błocie drogi prowadzące na szczyt. Około godziny 13:30 znaleźliśmy się wszyscy w schronisku PTTK. Po odpoczynku, zjedzeniu posiłku i napiciu się piwa w schronisku, rozpoczęliśmy zejście ze szczytu. Naszej wędrówce oprócz cudownych widoków na okoliczne tereny towarzyszyła również inwersja termiczna. Jest to zjawisko atmosferyczne polegające na wzroście temperatury powietrza wraz z wysokością. Zostało ono mocno zaznaczone na poniższych zdjęciach. Po zejściu do Szczyrku, trasą biegnącą wzdłuż wyciągu PKL skoczyliśmy jeszcze na pizze, by następnie w pełni sił rozpocząć życie nocne w ośrodku.

3. Inwersja termiczna w otoczeniu
wierzchołków Beskidu Małego

4. Tak to się prezentowało z góry
W blasku zachodzącego słońca.

5. Morze chmur nad Bielsko-Białą.

Sobota, rozpoczęła się od pomysłu wejścia na Malinów i Przełęcz Salmopolską, ponieważ wcześniejszy plan wejścia na Klimczok nie zostałby zrealizowany ze względu na późną godzinę i szybki zachód słońca. Więc około godziny 13, jeszcze mniej liczna grupa zebrała się na wyjście w góry Beskidu Śląskiego. Było nas zaledwie 3 osoby: Martin z Agą i Moniką. Siła determinacji i chęci nabycia kolejnych pozytywnych przeżyć w górach doprowadziła nas do takiej wspaniałej decyzji. Przemierzając Szczyrk Górny i Solisko dostaliśmy się do szlaku zielonego prowadzącego na Malinów. Płaskie, rozległe wzniesienie w paśmie Baraniej Góry w Beskidzie Śląskim, w grzbiecie biegnącym od Malinowskiej Skały ku Przełęczy Salmopolskiej, o wysokości (1115m n.p.m.). Po niewielkim wysiłku i po pewnym czasie osiągnęliśmy szczyt Malinowa, by następnie zobaczyć Malinowską Jaskinię i dojść na Przełęcz Salmopolską. Na ośrodek wróciliśmy około 20. ;))

6. W kierunku Hyrcy. Podczas pierwszego
większego podejścia na szlaku. ;))

7. Monika z Agnieszką na pierwszym podejściu. ;))

8. Malinowska Jaskinia.

9. Na Polanie Pośredniej w Beskidzie Śląskim.

W niedzielę 24 listopada, po porządkach w ośrodku, około godziny 14 opuściliśmy nasz ośrodek wypoczynkowy. Jedni wrócili autem do domu inni busem do Bielska-Białej i pociągiem do Katowic, część uczestników wyjazdu wyjechała dzień wcześniej.

Nie każdy z nas był uczestnikiem wypadów w góry, ale na pewno każdy się dobrze bawił i ma co wspominać. Byle by do następnego takiego wyjazdu.

Strona Główna |  Statut |  Historia |  Zarząd |  Działalność |  Galeria |  Linki |  Kontakt